Lądowisko Mrągowo już w ewidencji lądowisk

Miło nam poinformować, że w dniu 1 lipca 2022 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego wpisał lądowisko Mrągowo (EPMG) do ewidencji lądowisk pod numerem 534.

Prosimy o zapoznanie się przed przylotem z aktualną wersją Instrukcji Operacyjnej lądowiska Mrągowo (EPMG), która dostępna jest tutaj.




 

Babięta w ewidencji lądowisk

W dniu 2 października 2012 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego wpisał lądowisko Babięta (EPBB) do ewidencji lądowisk pod numerem 164.

 

Prosimy o zapoznanie się przed przylotem z aktualną wersją Instrukcji Operacyjnej lądowiska Babięta (EPBB) która dostępna jest tutaj.



 

Urok lądowiska w Mrągowie

Nasze lądowisko w Mrągowie cieszy się coraz większą popularnością wśród pilotów z całej Polski i Niemiec. Nietrudno się temu dziwić bowiem jest ono uważane przez pilotów za jedno z najładniej położonych w Polsce lądowisk z uwagi na otaczające go jeziora, łąki i lasy.

Nie sposób w kilku słowach oddać uroku naszego lądowiska i sąsiedniego krajobrazu. Gorąco zachęcamy do obejrzenia krótkiego materiału filmowego, który doskonale pokazuje dlaczego warto zaplanować tu swój przylot.

 

 

 




 

Weekendowe wypady za miasto

Jeziora to bezsprzecznie największa atrakcja Mazur. Na szczęście nie jedyna. Ziemia Mrągowska to jedna z najpiękniejszych i najciekawszych turystycznie rejonów Polski. Liczne zabytki, sanktuaria, parki dzikich zwierząt i festiwale przyciągają rodziny z całej Polski.  

Mrągowo to urocze miasteczko malowniczo położone nad jeziorem Czos. Dawny Sensburg (Ządzbork) obecną nazwę zawdzięcza Krzysztofowi Mrągowiuszowi - pisarzowi i badaczowi gwary mazurskiej. Słynie z corocznego Pikniku Country oraz Festiwalu Kultury Kresowej. W sąsiednich Sorkwitach znajduje się pałac w stylu angielskiego neogotyku. Tu także rozpoczyna się najpiękniejszy polski szlak kajakowy rzeki Krutyni. W Kosewie, położonym przy drodze do Mikołajek, można obejrzeć stada jeleni, danieli, łosi i saren pasące się na olbrzymich wybiegach.

Lądowiska w Mrągowie i Babiętach są wykorzystywane od wczesnej wiosny do później jesieni do odkrywania dzikiej przyrody i innych atrakcji Ziemi Mrągowskiej.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji filmowej z lotu grupy samolotów z Podhala na Mazury. Na materiale filmowy od 03:00 można obejrzeć nasze piękne lądowisko w Mrągowie.

 


 

Wskaźnik lokalizacji dla lądowisk w Babiętach i Mrągowie

W dniu 24 czerwca 2011 roku lądowiska Mrągowo i Babięta otrzymały od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wskaźnik lokalizacji w postaci następujących skrótów:

Mrągowo - EPMG

Babięta - EPBB

Informacja ta zostanie opublikowana w AIP Polska w GEN 2.5 zmianą AIRAC 115 - 22 SEP 2011 roku.

 


 

III Międzynarodowy Rajd po Lotniskach i Lądowiskach Warmii i Mazur

Już po raz trzeci odbył się Międzynarodowy Rajd po Lotniskach i Lądowiskach Warmii i Mazur (23 – 26 czerwca 2011) który jest niepowtarzalną okazją do poznania licznych lądowisk i lotnisk oraz uroków natury w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Wzięły w nim udział 32 samoloty z Litwy, Polski i jeden z USA. Piloci w ramach imprezy odwiedzili lotniska i lądowiska w Olsztynie – Dajtkach, Elblągu, Gryźlinach, Szymanach, Babiętach, Kikitach oraz Mazury Residence k/Giżycka.

Celem Rajdu było pokazanie wielu atrakcyjnych miejsc Warmii i Mazur przy wykorzystaniu lotnisk i lądowisk znajdujących się w naszym regionie a także promocja kampanii "Mazury Cud Natury". Lotnicy mieli możliwość zwiedzenia Krainy Wielkich Jezior Mazurskich oraz zapoznania się z jej ofertą turystyczną, a wszystko to w przyjacielskiej, lotniczej atmosferze.

25 czerwca piloci przylecieli na lądowisko Babięta gdzie po zakończeniu konkurencji na celność lądowania wszystkie załogi udały się na półtoragodzinny spływ kajakowy malowniczą Babięcką Strugą która jest częścią szlaku kajakowego rzeki Krutynia. Załogi zakończyły spływ kajakowy we wsi Babięta gdzie zostali serdecznie przywitani wspaniałą atmosferą i oryginalnym poczęstunkiem zorganizowanym przez gospodarzy Kajaki Buśko.

Więcej o III Rajdzie po Lotniskach i Lądowiskach Warmii i Mazur można poczytać na stronie inicjatora i organizatora zlotu - Aeroklub Krainy Jezior.

Rajdy lotnicze, a szczególnie po Warmii i Mazurach, są częścią szerszego zamysłu organizatorów – rozwoju turystyki lotniczej w Polsce. Kraina Wielkich Jezior Mazurskich to nie tylko przepiękne krajobrazy i piękno naturalne, to również miejsce niezwykle atrakcyjne pod względem turystycznym, sprzyjające różnym formom wypoczynku.

Podejmując ambitny zamiar promowania i rozwoju turystyki lotniczej na terenie kraju pragnie się ożywić przedsiębiorców, branżę turystyczną, wybrane samorządy do działań na rzecz rozwoju małej komunikacji lotniczej i wykorzystanie jej do rozwoju sektora turystycznego, do przylotów na Mazury.

Warmia i Mazury posiadające słabą jakość dróg, brak autostrad i dróg szybkiego ruchu, mimo swojej atrakcyjności turystycznej, są niewystarczająco skomunikowane z resztą kraju, a szczególnie z Europą. Potencjalni turyści bardzo często rezygnują z wyprawy na Mazury z powodu zbyt długiego czasu koniecznego do przemieszczenia się w wybrane miejsca w regionie. Turystyka lotnicza ma w pewnym sensie dla osób niezależnych finansowo zwiększyć dostępność wybranych miejsc na Mazurach z wykorzystaniem lokalnych i regionalnych lotnisk i lądowisk.

 

Fotorelacja z Rajdu po Lotniskach Warmii i Mazur w Babiętach - Copyright Aeroklub Krainy Jezior

 

Fotorelacja z Rajdu po Lotniskach Warmii i Mazur w Babiętach - Copyright Joanna Szypulewska

 

Fotorelacja z Rajdu po Lotniskach Warmii i Mazur w Babiętach - Copyright Jan Szachowicz

 

 


 

Wizyta studyjna dziennikarzy zagranicznych pism lotniczych na Mazurach zakończona

Już w środę 25 maja 2011 roku w godzinach wieczornych przybyli do Kętrzyna zaproszeni dziennikarze magazynów lotniczych z Europy. Wspólna kolacja, omówienie programu wizyty i miłe akcenty towarzyskie nadały wieczorowi specyficzną - przyjacielską atmosferę. Dni oficjalnej wizyty t.j. czwartek, piątek i sobota, goście Mazur oraz organizatorzy spędzili wyjątkowo aktywnie, realizując program bardzo napięty bo chcieliśmy pokazać jak najwięcej. Przez cały pobyt dziennikarzy pogoda była "lotna" a słońce łaskawe więc program pobytu był realizowany bez żadnych zmian.

W czasie obecności dziennikarzy na Mazurach latając 4-ma samolotami odwiedziliśmy lądowiska Babięta, Mazury Residence k/Giżycka, Kikity, Gryzliny oraz lotniska w Elblągu, Olsztyn Dajtki, Szymany a miejscem wypadowym każdego dnia było lotnisko Kętrzyn Wilamowo.

Odwiedzając lotniska i lądowiska zrealizowaliśmy zamiar pokazania możliwości - potencjał istniejącej infrastruktury lotniczej Warmii i Mazur. W ekspresowym tempie zaprezentowaliśmy również część najciekawszych atrakcji turystycznych regionu. Co się na to złożyło?

W czwartek (26.05) po wylądowaniu w Babiętach pływaliśmy kajakami przepiękną rzeką Krutynią, następnie zwiedzenie Klasztorku żeńskiego Starowierów w Wojnowie, interesujące spotkanie w Salonie Marion Donhoff w Gałkowie, rejs statkiem - Łabędzim Szlakiem i Węgorapą do Węgorzewa w którym zwiedzono Muzeum Kultury Ludowej ...

Czytaj całość artykułu na stronie Lotniska Kętrzyn Wilamowo

Fotorelacja z przylotu dziennikarzy na lądowisko w Babiętach - Copyright Heiko Müller

 

Fotorelacja z przylotu dziennikarzy na lądowisko w Babiętach - Copyright Aeroklub Krainy Jezior

 


 

Polecamy wszystkim pilotom którzy planują korzystać z takich lądowisk jak Babięta i Mrągowo dwa znakomite artykuły Grzegorza Skomorowskiego z Unitedsky o krótkim lądowaniu i starcie w „trudnym” terenie.

Krótkie lądowanie w "trudnym" terenie

Spokojny wieczór po całym dniu pracy. Telefon - „Cześć, lecimy za trzy dni w piątek całą paczką na Mazury. Ten twój samolot to niedługo zapuści korzenie w hangarze. Prześlę wszystkie informacje o lotnisku mailem. Przy okazji, pomożesz i zabierzesz dwie osoby. Zgoda?”. Hmmm... z drugiej strony czemu nie – dawno nie latałem, mam wolne, przewietrzę samolot... - „Ok jesteśmy umówieni”.
Mail doszedł ale........ - pas trawiasty 700 metrów długości, szeroki 40 metrów, na poboczu drzewa, na podejściu krzaki (4 metry), a z drugiej strony jezioro. No tak, mam 100 godzin, ale latałem głównie w Łodzi i Modlinie..... ale zaraz zaraz gdzie było tak krótko i wąsko – no tak w Piotrkowie Trybunalskim 950 metrów asfaltowego pasa szerokiego na 18 metrów i jeszcze ten spokojny głos w słuchawkach, który informował o kierunku i sile wiatru – a tu .........?
Chyba zadzwonię i odmówię, coś wymyślę – konieczny wyjazd, chora ciotka.....bez znaczenia. A z drugiej strony trochę głupio, oni też nie wiele więcej latają i tam lądują. Przecież władowałem tyle czasu, pieniędzy na naukę latania i samolot - Cessnę 182, aby teraz cieszyć się lataniem i mam siedzieć w domu? DAM RADĘ !!!!!
Ale moment – to ile potrzebuje tak naprawdę mój samolot pasa do lądowania? Czy starczy mi 700 metrów, jak podejść, jaką utrzymywać prędkość, jakie klapy i kiedy, a co z bocznym wiatrem, a co będzie jak będzie po deszczu i ślisko? Gdzie znaleźć te wszystkie informacje? A do tego latałem 3 miesiące temu i te jeszcze dodatkowe dwie osoby........zgroza - co robić? ...

Czytaj całość artykułu na dlapilota.pl 

Krótki start w "trudnym" terenie

Świetny wypoc zynek. Pogoda wspaniała aż nie chce się wracać. Lądowanie dwa dni temu na obok położonym krótkim lądowisku wypadło naprawdę super. Moja dociążona Cessna 182 pomimo 4 metrowych krzaków na podejściu po delikatnym przyziemieniu zatrzymała się niemal po środku 700 metrowego trawiastego pasa. Byłem dumny z siebie. Ale czym bliżej wylotu narastał niepokój. Coraz bardziej interesowała mnie pogoda – jaki będzie kierunek i siła wiatru, czy będzie padać?. Lądowisko co prawda na kierunku wschód – zachód, ale co będzie się działo gdy zacznie silnie dmuchać z południa?. A jak w tych warunkach dodatkowo spadnie deszcz, zmoczy trawę i będzie ślisko.... . Spoko...... nie można być takim pesymistą, więcej optymizmu. Właśnie rozpoczyna się pożegnalne ognisko. Jeden z moich pasażerów nie mających nic wspólnego z lataniem cały szczęśliwy oznajmia, że udało mu się właśnie TUTAJ kupić wymarzony namiot, na który „polował” od roku i pyta czy nie będę miał nic naprzeciwko, że wrzuci go do bagażnika. Widać było z miny, że to pytanie według jego oceny jest wymogiem „grzecznościowy” z jedyną możliwą w tej sytuacji odpowiedzią - tak. Krótkie moje pytanie: ile to waży?. „Leciutki, nie całe 30 kg.....”. SZOK, ten sympatyczny człowiek nie zdaje sobie sprawy, że to nie jest jeep a samolot, że lecą 4 osoby i każdy ma bagaż. Nie, dzisiaj mu tego nie wytłumaczę. Pytanie w ogólnym rozgardiaszu pozostaje bez odpowiedzi...

Czytaj całość artykułu na dlapilota.pl 

 


 

I Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur

I Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur okazał się sukcesem po każdym względem - frekwencyjnym, programowym i przede wszystkim pod względem wspaniałej atmosfery, jaką zapewnili uczestnicy Rajdu. Mimo niesprzyjającej pogody uczestnicy oraz organizatorzy zrobili wszystko, aby nie stracić dobrego nastroju, dzielnie rywalizując w konkurencji na celność lądowania, która dostarczyła wielu emocji. Uczestnicy rajdu odwiedzili m.in. Kętrzyn, Olsztyn, Elbląg, Gryźliny, Kikity, Babięta i Giżycko w dniach 11 - 14 czerwca 2009 roku. Organizatorem zlotu był Aeroklub Krainy Jezior w Kętrzynie a coroczna impreza ma promować nasz region wśród latających turystów z całego kraju.

13 czerwca na lądowisku Babięta gościliśmy kilkanaście samolotów z całej Polski, a załogi które przyleciały zostały ciepło przywitane przez gospodarza oraz kilkadziesiąt przyjaciół naszego lądowiska.

Więcej szczegółów o Rajdzie po Lotniskach i Lądowiskach Warmii i Mazur można poczytać na na stronie Lotniska Kętrzyn Wilamowo 

Fotorelacja z uroczystego otwarcia lądowiska w Babiętach

 

 

 

 

 

 

 

sobota, 7 grudnia 2024 r. 13:21